Hoogtevrees: zo kom je er vanaf!

geen-hoogtevrees

Hoogtevrees is misschien wel een van de meest voorkomende soorten angst. Geen probleem als je elke dag veilig achter je bureau zit, maar in sommige situaties kan het wel degelijk problemen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een glazenwasser die zijn ladder niet meer op durft of de stoeltjeslift tijdens je wintersport.

Wanneer je hoogtevrees je in het dagelijks leven belemmert, spreken we van een fobie. Het ontstaan van hoogtevrees kan per persoon verschillen. Sommige mensen worden er mee geboren, maar andere ontwikkelen het bijvoorbeeld pas op later leeftijd na een aangrijpende gebeurtenis. Hoe je er weer vanaf komt zal voor veel mensen echter een veel relevantere vraag zijn.

Wat kun je tegen hoogtevrees doen?

Het antwoord is waarschijnlijk niet iets wat de meeste mensen met hoogtevrees zal bevallen, maar het werkt het best om juist de angstsituatie op te zoeken en jezelf zo te confronteren met je hoogtevrees. Dit werkt vooral wanneer de fobie zich net begint te ontwikkelen.

Daarnaast zijn er methodes met professionele begeleiding die kunnen helpen. Een voorbeeld hiervan is cognitieve gedragstherapie. Het prettige hiervan is dat je stap voor stap aan je angst werkt. Ook hypnotherapie en acupunctuur hebben in de praktijk hun nut bewezen in het geval van hoogtevrees. Een van de meer rigoureuzere behandelingen is het zogenaamde flooding. Hierbij wordt de meest extreme situatie opgezocht waarin je je hoogtevrees ervaart. Doordat je hierbij zelf ervaart dat je niet valt, is het positieve effect veel sterker.

In onderstaand filmpje kun je zien hoe iemand met hoogtevrees begeleid wordt bij het overwinnen van zijn angst.

Have your say