Omgaan met nachtelijke paniekaanvallen

slaappaniek

Sommige mensen hebben voornamelijk last van paniekaanvallen in de nacht. Dit wordt ook wel een nocturnal paniekaanval genoemd. Er zijn een aantal tips die kunnen voorkomen dat je nachtrust wordt verstoord doordat je wakker schrikt en vervolgens niet meer in slaap kan komen door de angst van een nieuwe paniekaanval.

Allereerst moet je ervoor zorgen dat je mentaal klaar bent om te gaan slapen. Laat je lichaam en geest merken dat het tijd wordt om te gaan slapen. Zorg dat je niet vlak voor het slapen gaan, eet of zwaar te verteren dranken nuttigt. Ademhalingsoefeningen of rustgevende muziek kunnen helpen bij het ontspannen naar bed gaan. Net als bij een paniekaanval op andere tijdstippen moet je tegen jezelf blijven herhalen dat je veilig bent en dat je niks kan gebeuren.

Veel peuters hebben last van nachtelijke paniekaanvallen. Ze worden gillend en krijsend wakker, maar vallen vervolgens ook weer rustig in slaap. De volgende morgen weten ze niks meer. Dat maakt het verschil met een nachtmerrie, die weten ze vaak wel na te vertellen. Na een bepaalde leeftijd groeit de peuter vaak vanzelf over de aanvallen heen, zonder zelf ooit iets gemerkt te hebben. Ouders hoeven zich hier dus geen zorgen over te maken.

1 reactie

  1. linda - 29/08/2013 18:13

    ik heb hier dus echt al jaren last van. zo lang al dat ik het al normaal vind. het is heel vervelend als je dit 4 keer in de week heb omdat je ook nachtrust te kort komt. ook heb ik periodes dat ik slaapwandel. ook dit heb ik periodes dat ik het elke nacht doe. maar moet eerlijk zeggen dat die dingen die hier boven staan niet echt helpen. zijn er nog meer tips. groetjes

    Beantwoorden

Have your say