Ermee omgaan

Iedereen heeft weleens last van angstgevoelens, maar als je leven wordt beheerst door angst en paniekaanvallen is het tijd om er iets aan te doen. Het klinkt logisch om jezelf sterker te maken en de angst zwakker, maar het ligt vaak niet zo simpel als dat het klinkt. Als je zoveel last hebt van paniekaanvallen dat je bijvoorbeeld niet meer alleen in huis durft te zijn, is het altijd verstandig om de huisarts in te schakelen. Hij of zij kan je doorverwijzen naar een deskundige op het gebied van paniekaanvallen.

Vergroot je vertrouwen
Er zijn ook een aantal dingen waar jezelf voor kan zorgen als je last hebt van paniekaanvallen. Zo hebben angsten minder grip op je als je voldoende slaapt en goed uitgerust bent, gezond eet en leeft, veel beweegt en veel in de buitenlucht bent. Paniekaanvallen zijn vaak een gevolg van weinig zelfvertrouwen. Veel mensen die last van angst hebben zijn (te) perfectionistisch. Door het negatieve om te draaien naar iets positiefs kan het vertrouwen weer groeien. Bedenk bijvoorbeeld eens waar je wel goed in bent, wat je wel lukt en sta stil bij je overwinningen op gebied van je angstgevoelens.

Vermijd geen angstsituaties
Daarnaast lijkt het waarschijnlijk logisch om de situaties die een angstgevoel oproepen te mijden, maar dit is nooit een oplossing. Als je last van paniekaanvallen hebt, kom je vaak in een vicieuze cirkel: je wordt bang om een aanval te krijgen, waardoor je continue in angst leeft. Het is daarom belangrijk dat je jezelf confronteert met je angsten. Je kunt in kleine stapjes beginnen. Bang om de deur uit te gaan? Begin dan eens met het lopen naar het einde van de straat. Laat de angst over je heen komen en ren niet direct terug naar huis. Ga desnoods even rustig zitten of blijven even stil staan. Realiseer je dat je tijdens een paniekaanval niet realistisch denkt. Herhaal voor jezelf dat de gevoelens een normale lichamelijke reactie zijn die verder geen kwaad kunnen. Na een tijdje zal de angst wegebben. Op deze manier kun je (eventueel met begeleiding) in kleine stapjes angst overwinnen en de paniekaanvallen overwinnen. Je kunt hierbij je eigen tempo aannemen en je niet laten opjagen door anderen, maar wees wel realistisch naar jezelf en laat je niet leiden door angst. Een terugval is niet ondenkbaar, maar laat je daar niet door uit het veld slaan. Het is namelijk heel normaal. Bekijk dan naderhand waardoor het mis is gegaan.

Erken en accepteer voor jezelf dat je last hebt van angst en paniekaanvallen. Het kan opluchten om er met iemand over te praten zodat diegene je kan helpen je angsten te overwinnen.